کد خبر: 45050

حسین کاظمی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

کریمی بهترین بازیکن لیگ و عصای دست فرهاد است/ دربی امشب سورپرایزها و گل‌های زیادی دارد

به‌هرحال کریمی این روزها در خط میانی به‌قول معروف عصای دست فرهاد است و برخلاف روزهایی که از او انتقادات زیادی می‌شد، فکر می‌کنم خیلی خوب کار می‌کند؛

به گزارش «فرهیختگان»، تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس از مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های جام حذفی درحالی امشب به‌مصاف هم خواهند رفت که آبی‌ها سه مهره کلیدی خود در خط دفاعی را به‌همراه ندارند و این درحالی است که علی کریمی هافبک میانی این تیم بعد از مصدومیت اخیر خود تازه به شرایط مسابقه بازگشته و همین مورد چه‌بسا تبدیل به پاشنه آشیل استقلالی‌ها شود، هرچند این تیم با کسب عنوان نایب‌قهرمانی و سهمیه رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا از لحاظ روحی و روانی درشرایط خوبی قرار دارد و همین موضوع می‌تواند به‌نوعی امیدواری برای کسب یک پیروزی دلگرم‌کننده برای هواداران این تیم در دیدار امشب تلقی شود. از سوی دیگر سرخ‌ها بعد از کسب عنوان قهرمانی برای ادامه رقابت‌های لیگ کمی بی‌انگیزه شده و در چند دیدار نتیجه لازم را نگرفتند، با این‌حال این تیم هم با یک پیروزی پرگل در هفته پایانی لیگ بعد از کسب پوکر قهرمانی با توجه به اینکه همه نفرات را در اختیار دارد، حالا از یک شرایط ایده‌آل برای دیدار امشب برخوردار است. درخصوص شرایط این دیدار و اینکه چقدر استقلال برای پیروزی در این مسابقه شانس دارد دقایقی سراغ هافبک میانی اسبق این تیم رفتیم و در این باره با او همکلام شدیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با حسین کاظمی را که به‌تازگی به‌عنوان دستیار پرویز مظلومی در تیم ملی جوانان نیز انتخاب شده است، در ادامه می‌خوانید.

درباره بازی امشب چه نظری دارید؟ با این توضیح که ۳ مهره کلیدی استقلال در خط دفاعی به‌بازی نخواهند رسید، اما پرسپولیس به‌نظر می‌رسد با همه نفراتش راهی دیدار خواهد شد.

در هر صورت با توجه به اینکه نفرات خط حمله استقلال بازیکنان قابل و خوبی به‌شمار می‌روند، می‌توان توقع داشت که یک بازی خوب را امشب از این تیم شاهد باشیم. البته درمجموع انتظار یک دربی مهیج را به‌شخصه دارم؛ هم از این جهت که دو تیم بتوانند یک بازی تهاجمی را انجام دهند تا آنهایی که این مسابقه را تماشا می‌کنند از آن لذت ببرند و هم از این جهت که بازی پرگلی را شاهد باشیم. من فکر می‌کنم این دربی از آن دست مسابقاتی باشد که گل‌های زیادی در آن به‌ثمر می‌رسد و یک بازی دیدنی خواهد بود.

طی تاریخ ۲ تیم پیش از این فقط ۳‌بار در جام حذفی مقابل هم صف‌آرایی کردند. آیا شرایط در حذفی‌ها با برگزاری مسابقاتی مثل لیگ متفاوت است؟

اتفاقا چنین شرایطی را در گذشته و در یک سال که استقلال قهرمان لیگ شده بود به‌شخصه تجربه کردم. درواقع در آن فصل تیم ما قهرمان شده و شرایط به‌گونه‌ای بود که ‌انگیزه لازم برای ادامه رقابت‌های جام حذفی را نداشتیم، ولی فکر می‌کنم امسال هر دو تیم از‌ انگیزه بالایی برخوردارند تا به فینال جام حذفی برسند و نیم‌نگاهی هم به قهرمانی داشته باشند. در هر صورت فکر می‌کنم شرایط به‌گونه‌ای است که می‌توانیم منتظر یک بازی زیبا و جذاب باشیم.

به‌خاطر عملکرد خوب استقلال در هفته‌های اخیر این تیم از لحاظ روحی و روانی شرایط خوبی دارد و از سوی دیگر پرسپولیس به‌خاطر پوکر قهرمانی شرایطش بسیار ایده‌آل است. فکر می‌کنید این اتفاقات در دیدار امشب درنهایت از لحاظ روحی و روانی به‌نفع کدام تیم می‌شود؟

یک حرف کلیشه‌ای وجود دارد که گفته می‌شود دربی هیچوقت ربطی به این شرایطی که گفتید ندارد و دو تیم این‌انگیزه را دارند که مسابقه امشب را فارغ از هر وضعیتی که دارند به سود خود به‌پایان برسانند. در هر حال دربی یک‌جنگ به‌شمار می‌رود که هم در داخل زمین جریان دارد و هم از جهاتی می‌تواند برای فصل آینده این دو تیم و حضور در ادامه رقابت‌های آسیایی یک مسابقه حساس باشد. از لحاظ روحی و روانی نیز از آنجا که تیم برنده تا مدت‌ها در اوج قرار می‌گیرد، بازیکنان هر دو تیم استقلال و پرسپولیس تحت هرشرایطی می‌خواهند این دیدار را به‌سود خود تمام کنند. همین عوامل باعث می‌شوند شرایط گذشته و اتفاقاتی که رخ داده‌اند برای آنها مهم نباشند و مطمئنا هر دو تیم می‌آیند تا نتیجه بازی را به‌سود خود رقم بزنند. به‌هرحال این بازی برای هواداران هم بسیار مهم است و از آنجا که نتیجه‌اش حتی از قهرمانی هم برای آنها با اهمیت‌تر است، بازیکنان هم به این موضوع واقفند و می‌خواهند تحت هر شرایطی این بازی را ببرند.

درباره نیمکت‌های ۲ تیم هم صحبت کنید. ۲ تیم با هدایت گل‌محمدی و مجیدی در بازی برگشت لیگ برتر مقابل هم بازی کردند و چه‌بسا از این جهت دست‌شان برای هم رو شده باشد.

خوشبختانه روی نیمکت دو تیم دو مربی از نسل جدید حضور دارند که تفکرات‌شان به‌گونه‌ای است که در هر بازی می‌توانند سیستم تیم خود را نسبت به برنامه‌ها و تفکری که دارند، تغییر دهند. شرایط فوتبال امروز تغییر کرده و کادر فنی می‌تواند در هر دقیقه از بازی بسته به نوع بازی حریف روش خود را برای بازی تیمش تغییر دهد، شاید اینکه می‌گویند دست‌شان رو شده، برای فوتبالی‌ها حرف جالبی نباشد، چون معتقدم فوتبال امروز به‌نوعی تبدیل به فریب حریف شده است؛ چه در نوع چیدمان تیم‌ها و چه در زمین مسابقه و سایر موارد مربوط به آن، ازجمله مدل حرکت بازیکنان و ساختار و شکل‌گیری آنها در زمین. در هر صورت باید یک فریب در کارتان باشد تا بتوانید حریف را به‌اشتباه بیندازید و به گل برسید و درنهایت پیروز شوید. بنابراین فکر می‌کنم از این جهت سرمربیان دو تیم برای بازی امشب سورپرایزهایی داشته باشند.

خبر خوب برای هواداران استقلال این است که علی کریمی به دربی می‌رسد؛ بازیکن هم پستی شما که این روزها حرف اول را در میانه میدان برای آبی‌پوشان می‌زند. در این خصوص چه صحبتی دارید؟

به‌هرحال کریمی این روزها در خط میانی به‌قول معروف عصای دست فرهاد است و برخلاف روزهایی که از او انتقادات زیادی می‌شد، فکر می‌کنم خیلی خوب کار می‌کند؛ به‌خصوص در روزهای پایانی فصل بسیار خوب بازی کرده و به‌نظرم علی بهترین بازیکن لیگ ما بوده است. برهمین اساس نیز وقتی یک مربی چنین مهره‌هایی را داشته باشد، می‌تواند افکار تاکتیکی خود را بهتر پیاده کند.

فکر می‌کنید که وسط زمین استقلال بهتر است یا پرسپولیس؟

شرایط بازیکنان لیگ ما درمجموع به‌گونه‌ای است که با هم چندان تفاوت ندارند، اما این شرایط روحی و روانی یک بازیکن است که می‌تواند در یک برهه‌ زمانی تعیین‌کننده باشد که در آن روز شرایط یک بازیکن بهتر باشد یا مربی در سطح بالایی آنها را نگه دارد.

 * محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق،روزنامه‌نگار

مرتبط ها